onsdag 27. mai 2009

Rendering/Compositing

Siden vi ville rendre filmen vår i 720p, og bruke mange krevende effekter (spesiellt hair and fur) måtte vi planlegge renderingen deretter. til forsjell fa de andre gruppene fullførte vi ett og ett klipp av filmen 100% og fikk det på rendering før vi startet på det neste. Dette gjorde at vi fikk starte på renderingen veldig tidelig. I tilleg hjalp min far, Jarle Slyngstad oss mye ved å låne oss sitt 8core oppsett til å rendre på, han har stått på for å holde renderingen i gang så ofte som mulig, noe vi er svært takknemelige for. I tilleg har min egen quadcore pc rendret omtrent kontinuerlig hver natt de siste månedene. På min egen pc kunne et karakterpass til tider ta over 40min pr frame, og når miljø, diverse effekter, ambient occlusion, og kanskje et karakterpass til skal rendres til samme clip sier det seg selv at renderingen blir tidkrevende.

Vi var fullstendig avhengig av compositing for å få den looken vi ville på filmen vår, multipassing gav oss større frihet til å rendre om igjenn ting vi ville endre uten å måtte rendre alt på nytt. Et typisk klipp bestod gjerne av :

  * 1 eller flere karakterpass
  * 1 miljøpass
  * 1 AmbientOcclusion pass for miljøet
  * Skyggepass for karakterer
  * kontaktskyggepass(AO) for karakterer
  * et eller flere egene pass for gress i de klippene der vi brukte gress
  * AO pass for gress i et par tilfeller   
  * Bakgrunnspass med fjell
  * flammepass i en del tilfeller
  * Zdepth pass
  * diverse custom rendrede grayscale masker for blannt annet fargekorreksjon

Fargekorreksjon i post spillte en veldig stor rolle for oss, klippene så gjerne veldig grå og kjedelige ut direkte fra max, her er et eksempel:

Før fargekorreksjon :


Etter fargekorreksjon :


Fargekorreksjonen er gjordt individuellt for hvert enkelt pass, og med forsjellige grayscalemasker for å inkludere/eksludere ting fra korreksjonen.

Her er enda noen eksempler på fargekorreksjon.

Før:


Etter:


Før:

Etter:


Før:


Etter:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar